Audience

Konečně jsem viděl celou Havlovu Audienci. Hrajou jí v Ostravě v Divadle Petra Bezruče. Sládka hraje Don Juan českého divadla Norbert Lichý a Vaňka Jiří Mueller a hrají je skvěle. Hned jsem si pak pustil záznam klasického provedení s Landovským a Abrhámem a řekl bych, že tahle ostravská verze je lepší. Landovský hraje sládka výrazněji, tlačí napilu co to jde, když pije, tak na ex, když je ožralý tak téměř na ten záchod nedojde. Jeho opilecké gagy sice vyvolávají smích, ale myslím, že tahle hra potřebuje citlivější přístup. Lehce totiž může sklouznout do parodie, do výsměchu nad tím uslintaným ožralým udavačem, který se rozkládá před stoickým pohledem intelektuála. K tomu svádí i Abrhámova postava Vaňka lehce šviháckého. Muellerův Vaněk je daleko zakřiknutější, a proto mu víc věříte jeho ostýchavou slušnost a věříte mu také, že sládkem nepohrdá.  Zůstává v pozadí, ale daleko lépe dokáže podtrhnout větu, na které záleží: „Promiňte, ale já přece nemůžu donášet sám na sebe“. Přesto je tahle hra nepochybně hra o malém českém člověku, o sládkovi. Ostravské provedení především skvěle graduje sebeobhajobou sládka, který obviňuje Vaňka, že jeho život je lepší, i když je odklizen ke koulení sudů a sledován tajnou policií. Vaňka se totiž mocní bojí, Vaněk je hrozba. Za to sládek bude nýmand za všech režimů a okolností. Nemá proč se bouřit proti režimu, protože si nemá kam polepšit. Obviňuje Vaňka, že jeho hra na principy je účelová, že na ní vydělává. Když ne penězi a mocí, tak respektem a obdivem. Kdyby se podobně zachoval i sládek, měl by opravdu jen ty principy. Vaněk si může dovolit být individualista, protože na to má. Sládek, malý člověk, který se bojí, musí hledat „my“, vzájemné vazby, zajištění a výpomoci, bez ohledu na ideologické zázemí. Není to ani přesvědčený komunista ani demokrat, to je všechno nad jeho možnosti. Potřebuje zachránit alespoň málo, ber kde ber. Ohledem k principům by toto ztratil. Landovský se mu vysmívá, ale já myslím, že o to ve hře nejde. Já tu hru vidím spíš jako tragedii člověka, který je doveden k životu, o jehož ubohosti dobře ví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.