Kampaň v Ostravě

Chtěl jsem zdokumentovat i volební kampaň v Ostravě, protože tam to vždy vypadá jinak než v Čechách, a proto taky výsledky voleb pravidelně Pražáky překvapují. V Ostravě se ale asi šetří, k vidění jsou jen malé plakáty nalepné na zastávkách a taky na těchto panelech (dole), které jsou ve městě různě umístěny. Billboard jsem viděl snad jen jeden. Přesto si lze všimnout pár specifik. Obě levicové strany jsou nejvýraznější. Suverénně nejvíc plakátů má Sociální demokracie. Luboš se vyskytuje nezřídka v rodinkách po třech i pěti kusech. Jak jsem psal už minule, přijde mi letos kampaň ČSSD mimořádně dobrá. Zde na fotce sice Sociální demokracie chybí, přesto i tady je poměr sil patrný. Pravicové strany si dovolí jen jeden plakátek, zatímco Leo Luzara tu máme dvakrát. Jaký rozdíl oproti Praze, kde na stožárech visí Marta Semelová a Dolejš jen z povinnosti, jako pokaždé. Každé volby titíž ve stejné úpravě. Na těch plakátech stárnou a asi i umřou. Každé volby bez snahy přitáhnout voliče, oslovit úderným heslem, přijít s novým tématem. Ne tak v Ostravě! Leo Luzar na první pohled působí akčním dojmem, má nakročeno jako by si sundaval sako a chtěl se dát do díla, s potměšilým výrazem, obklopen červenou barvou vypadá jako luciferův manažer, který je schopen vše zařídit. Taky nejsou k vidění jen jeho plakáty s heslem, ale i plakáty programové, kde se vypočítává, CO všechno zařídí. Trochu mě překvapuje, že Komunisté nevytáhli kartu bezpečí a obrany domácích jistot před cizáky, kterou taky umí a která by se letos hodila. Pouze lehce naznačují, jak je vidět na plakátu. Na Okamurově příkladu se přitom ukazuje , že lze i přitlačit a jak to zatím vypadá ne bez úspěchu.

Pravicové strany jsou tak jako každý rok slabší, avšak o něco méně pasivní než levice v Praze. Výraznější se mi, opět jako pokaždé, zdá KDU, která asi těží ze silnějších tradic náboženství. Ostrava je v rámci Moravy specifická, ale i zde působí vliv křesťanství silněji než Čechách, alespoň se mi to tak zdá. Jakto vypadá, tak platí, že strana má tím výraznější a rozsáhlejší kampaň, čím víc hlasů v regionu čeká. Přitom by to mohlo být i naopak. Strany by si taky mohly říct, že ve „svých regionech“ mají hlasy pojištěné a naopak by se soustřeďovaly na ta místa, kde mohou hlasy jen získávat.

Nejcizeji zde jednoznačně působí TOP09, ale také třeba Zelení, které nebylo vidět vůbec. Letos marketingově aktivní Piráty jsem taktéž vůbec nezaznamenal! U pravicových stran mi chybí pokus o zachycené specifikých problémů regionu. Viděl jsem jen tatáž hesla, která jsou ve zbytku republiky. Ale to, co platí v Praze, v Ostravě uspět nemusí. Na obrázku je taky vidět, že hesla TOP09 a Starostů jsou v podstatě stejná. Jiné jsou pouze postavy. Zde v případě ODS paní, která vypadá jako transvestita (ještě lepší je vydání v nadživotní velikosti, které je na náměstí) a za TOP09 pán, který zase vypadá jako loutka. Ale viděl jsem ještě happening TOP09 na náměstí, kde hrál pán kytaru Kryla a jenden handicapovaný kandidát mluvil o tom, proč kandiduje. Bylo to sympatické, i když se nezdálo, že to někoho zajímá. Ale přesto – Kryl je místní a zdravotní postižení se potenciálně týká každého. Je to lepší než hesla o státě, který má stejně centrum 300 km daleko.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *