Výlet za voliči Miloše Zemana

Místo sledování debaty v televizi jsem v Ostravě zpovídal lidi, koho budou volit a co si myslí. Nejdříve v centru a pak také ve Vítkovicích v nálevnách vedle místní ocelárny. Tam to bylo nejpoučnější. Nejdřív jsme šli do hospody Schoenthal, shodou okolností je před hospodou umístněn obří billboard, na němž se skví současný prezident se svým předvolebním plakátem „Stop migraci a Drahošovi“. Hospoda zela poloprázdnotou, ale u jednoho delšího stolu přece jen seděli chlapi, jimž zrovna skončila směna. Váhal jsem, ale pak přeci jen přisednul. V té chvíli na Primě začínala debata, o níž asi nikdo z přítomných nevěděl. V hospodě visela od stropu televize, dostala však přednost sága růžové zahrady, ale ani tu nikdo nesledoval, působila jen jako kulisa. Na otázku, koho budou volit mi hned odpověděli, většina Zemana, někdo k volbám nepůjde, jeden pán se ještě rozhoduje. Myslel jsem, že tím je to skončeno a chtěl jsem odejít ke svému stolu, ale hoši mě nenechali, chtěli se bavit a já si tedy přisednul. Sami uváděli důvody, dokonce si i sami kladli námitky („Jó, von teda dělá ostudu, to jo“) a sami si na ně odpovídali. Jelikož samozřejmě padlo téma Praha vs. Ostrava (hned poznali, že místní nebudu), zeptal jsem se, proč chtějí volit Pražáka, když kandiduje někdo z jejich kraje. Vůbec nevěděli, že Drahoš je z Jablunkova. Jejich důvody mi ale přišly logické s ohledem na to, že politiku moc nesledují, jsou pro ně důležité jen určité výrazné momenty, kdy ji zaregistrují. Nic jiného však nelze čekat. Z toho, co zaznělo, si pamatuju hlavně argument, že Zemana znají, že není v politice nový, má zkušenosti, byl už předsedou vlády, Drahoš se jim zjevil před pár týdny možná dny. Další argument zněl, že Zeman vždy řekne co si myslí, narovinu a bez obalu, i když tím spoustu lidí naštve. Proti oběma dvěma argumentům se dá těžko něco říct. Samozřejmě, můžeme to obrátit a říct třeba, že jeho kariéra v politice je důkazem toho, že prezidentem být nemá, nebo říci, že takhle se právě vyjadřovat nesmí, ale to je věc pohledu. Mně stačí, že tomu jejich rozumím, že mi dává smysl, i když ho nemusím sdílet. Pro mě ti lidé především neodpovídali stereotypu Zemanova voliče, který očekává v politice vulgární projevy, zapškle si mne ruce, jak někdo šikanuje premiéra, zlomyslně tleská, když na člunech umírají uprchíci apod. Takoví lidé samozřejmě existují, ale nebude jich moc. Zemana volí polovina lidí. To, co čem ti lidé mluvili, není vázáno na  Zemana jako osobou a jeho nejhorší vlastnosti. Myslím, že by klidně mohli volit jiného obecně daleko přijatelnějšího kandidáta, jenže ve volbách nekandidoval. Že Drahoš nedokázal ve svém regionu rozšířit ani informaci, že je místní, je jen jeho chyba. Ti lidé slyší možná na jiný jazyk, zajímají je jiné věci, ale to musí kandidát vzít v úvahu. U tohoto stolu překvapivě nehrálo tak velkou roli téma uprchlíků, zato téměř všichni ostatní, kterých jsem se v Ostravě za ty dva dny ptal, spolehlivě uváděli stejné spojení, které má Zeman na plakátech a ve všech novinách – Drahoš = migranti. To je zcela zřejmý úspěch jeho kampaně, nejedná se o žádný předem nutně daný výsledek. Drahoše donedávna nikdo neznal, ani jeho názory. Přesně v momentě, kdy se o něj lidé zajímat začali, dostali tuhle informaci. Stejně tak mohli dostat informaci jinou, kdyby ji někdo předal. Drahoš sice dával rozhovory, ale ty nikdo z těch lidí nečetl a číst nebude. Kdyby vedle toho Billboardu se Zemanem stál jiný, kde by bylo napsáno třeba něco jako „Prezident z našeho kraje! O migraci rozhodnome my sami, nikdo jiný!“, tak to 1) odpovídá jeho postojům 2) nenaštve to lidi vstřícné k uprchlíkům, protože se to vůči nim nijak nevymezuje 3) uklidní to lidi, kteří si myslí, že sem Drahoš bude vozit migranty. Nevím, kde se ztratily peníze na kampaň, jestli byly využity efektivně, anebo prostě nebylo dost peněz, ale Drahoš z Billboardů úplně zmizel, pokrytí je vůči Zemanovi snad míň než poloviční (samozřejmě se nejedná jen o toto, ale s ostatní kampaní je to myslím podobné). Drahošovo heslo „slušnost je síla“, je v této situaci mdlé a nevýrazné. Že je slušnější než Zeman je všem jasné. Navíc je to heslo idealistické, osloví možná městské liberály, ale v této situaci to chtělo zůstat při zemi, především lidi uklidnit, představit se jako někdo, kdo reaguje na to, co oni považují za důležité. Bylo vidět, že se o to snaží, ale nepodařilo se mu to.

Procházel jsem pak ještě další podniky horší pověsti, a dočkal se i pár překvapení, nikdy to není černobílé. Potkal jsem tak tři dvoumetrové řízky s vyholenými hlavami, kteří hned řekli, že „Zemana určitě ne“. To je další poznatek, lidé častěji v odpovědích neříkali, koho volit budou, ale koho volit nebudou. Ale i tady se ukázalo vítěztví Zemanovy kampaně. Drahošova strategie byla co nejméně vadit, nikoho nenaštvat, tak aby vynikly Zemanovy chyby, které vnímají i jeho vlatní voliči. Jenže spojení Drahoš-Migrace vše změnilo. Jen se tím ukazuje, jak je ta strategie pasivity slabá, obzvláště vůči kandidátovi jako je Zeman, který si vždycky něco najde. Sobotkovi „vyšla“ úplně stejně.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *