Kampaň, plakáty podzim 2017

Naplno začíná kampaň před říjnovými volbami do sněmovny. Brzo se budou konat i prezidentské volby, ale ty zatím téměř jako by nebyly. Přitom si pamatuju, jak před minulými volbami už na začátku léta na každém rohu visel Jan Fischer a podpisy sbíralo dalších 5-8 kandidátů.

Hodnotit plakáty je ošidné, protože i úspěšná marketingová kampaň nemůže zajistit vítězství. Například plakáty a placky se Schwarzenbergem se staly proslulé, ale přesto nevyhrál. Letos jsem si uvědomil, jak plakáty mohou jen navazovat na to, co politici dělali v uplynulém období. Mohou mnohé zdůraznit, vypointovat nebo i nadsadit, ale nedá se tak snadno vytvořit politika z ničeho jenom tím, že se obsype země reklamou.

Udělal jsem pár fotek. Nemám zde všechno. Například mi chybí Okamura, který ale podle mého názoru má dobrou šanci, protože v donedávna dost zaplněnému poli stran, které svoji politiku založily na radikálním odporu vůči uprchlíkům a EU, zůstal skoro sám. Nemám taky Realisty, jejichž úspěchu naopak nevěřím. Měla to být poněkud racionálnější protiuprchlická varianta, ale její nástup se nepovedl. Nepovedlo se navázat na Robejškovy pregnantní výstupy v televizi. Očekávání bylo na podzim velké, ale tenhle kapitál se prohospodařil, nic dalšího nepřišlo. Povedené nejsou ani plakáty, které sází na odkazy k rodině (hesla „Pro mámu“, „Pro děti“ apod.). Tahle hesla jsou velmi obecná. Robejšek měl podle mě šanci v případě, kdyby se mu podařilo využít tu protiuprchlickou tematiku, resp. ukrást si ji pro sebe. Nejde ale vytvořit konzervativní stranu jen pomocí plakátů a za půl roku.

Chybí mi taky ODS, která sice nemá plakáty nijak výrazné, ale má jich dost a hlavně myslím, že se podařilo představit ji jako stranu bezpečně ukotvenou v pozicích takového toho maloburžoazního konzervativismu. Je to výsledek dlohoudobé Fialovy práce. Sice velmi pomalé a nenápadné, chcete-li výrazné, ale myslím, že nakonec bude efektivnější než si mnozí myslí. Již se mi zdá jisté, že skončí lépe než TOP09 a bude hlavní pravicovou stranou, a nedivil bych se, kdyby soupeřila o celkové druhé místo.

A teď už fotky:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ANO mělo vždycky velmi dobré kampaně, ale tato se mi nezdá tak povedená. Je až příliš defenzivní, zřemě kvůli obavy z toho, že zapůsobí Babišovy aféry. Proto už Babiš na plakátech není tak dominantí osobou jako dříve. Dřívější typická forma plakátů ANO byla nějaká neznámá žena a za ní Babiš jako takový tatík, který ji kontroluje v pozadí. Nevím, jestli to je náhoda, ale zdá se mi, že žen je na plakátech ANO letos daleko míň. Jakoby se patriarchální role Andreje Babiše rozmělňovala mezi vícero osob. Místo samotného Babiše tu máme „týmy“ – např. tým Babiš – Stropnický. Strategie je zřetelná – pošpiněného Babiše očistit nekonfliktnějším Stropnickým a dalšími. K tomu hesla jako „Nenecháme se zastavit“. Vše předpokládá nějaký útok, ohrožení. Ale proč? Vždyť popularita Babiše u jeho příznivců nijak zvlášť nepoklesla. Myslím, že pro něj by bylo daleko efektivnější tvářit se jako by nic a dál pokračovat ve své ježíškovské roli rozdavače dárků a pána, co všechno zařídí, což by dál bralo voliče ČSSD. Myslím, že je to podobné jako u Zemana. Toho taky nepoškozuje, že mluví jako hulvát, oblokupuje se gaunery atd. Komu tohle vadí, Zemana nikdy nevolil. S Babišem je to stejné, komu vadí, už ho nevolí dávno. Je také zvláštní, že plakátů ANO je v ulicích poměrně málo. Vždycky byla jejich kampaň masivní. Nevím, čím to je. Nedostatkem peněz asi ne. Ale třeba přijde ještě nějaká další vlna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ČSSD jsem po Sobotkově odstoupení odepisoval, ale její nová tvář není vůbec špatně koncipovaná. Už tu nejsou nesmyslná hesla jako „Pravda a bezpečí“. Jsou tu všem srozumitelná sociálně demokratická témata (zdraví, jistota v stáří atd.) a navíc tento Chovanec zdůrazňující bezpečí. To je dobrá volba. Je to zvláštní, ale i když by se zdálo, že bezpečí bude jedním z hlavních témat vzhledem k neustálým teroristickým útokům, zmiňuje ho jen málo stran. Z těch zavedenějších jsem si všimnul jenom ČSSD. To je myslím obrovsky prováhaná šance.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zde je právě vidět, jak si strana může máloco počít, když za čtyři roky máloco vymyslela. Heslo „Neuhneme“ je sice dobré, ale může jenom rozvíjet image neústupnosti vůči Babišovi. Není v tom nic pozitivního, jako nebylo nic pozitivního v politice strany. Nepřinesla žádné téma kromě nesouhlasu s Babišem. Naprosto prováhala šanci vystřídat ODS jako hlavní pravicová strana. Zůstala v roli, kdy pro některé je pořád příliš pravicová, zatímco ti, co na pravicovou rétoriku slyší, budou zmateni, protože jediné, co za čtyři roky viděli, byl Kalousek, který dramaticky někomu vysvětluje, koho nemá rád. Hesla, která vidíme na plakátech se nedrží jen pravicových témat, ale mají širší záběr. Tady je vidět ekologie a viděl jsem i genderová hesla. Samo o sobě to vůbec není špatně, ale chybí tomu základ. Určitě se tímhle nepodaří přesvědčit feministky a vůbec voliče zelených. Ti mají vůči TOP09 nepřekonatelnou averzi. Ale konzervativnější lidé zase budou v rozpacích, co se jim to předkládá. Pravolevé rozlišení sice ztrácí význam, ale téhle podobě TOP09 chybí střed, který by určil její identitu a politiku. ODS si naopak právě toto dlouho buduje a myslím, že se jí to vyplatí. Pro TOP09 bude rozhodující, jestli se dostane do sněmovny. Nedivil bych se, kdyby propadla, ale tak jako tak bude muset přijít s razantní obměnou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Byla pochopitelně velká chyba, že se těmto stranám nepodařila spolupráce. Profitovaly by z ní obě. KDU by dostala image strany, která vyrůstá z lokální úrovně, tak jak je to vidět na plakátech Starostů, a ti zase silného celostátního partnera. Takhle se asi Starostové neprosadí a KDU se stane jen marginální stranou. Sázka na dobré jádro obecních politiků vyznívá na prázdno bez zřetelné celostátní politiky. Řídit stát jako obec? Ale obec nevybírá daně, nemá vlastní obranu, mezinárodní politiku, neurčuje platy pro zdravotníky atp. Pak je výběr témat a tedy i hesel značně omezen.

Plakáty KDU přinášejí nepříliš konkrétní hesla. Škoda, že strana nezkusila posílit prvek, který je vidět na těchto menších plakátech. Mám na mysli konkrétní sliby. To se v letošní kampani příliš nevyužívá, vítězí stručná hesla. Samozřejmě je to nadsazeně ambiciózní a těžko splnitelné, ale přesto je daleko zřetelnější a představitelnější, když si člověk uvědomí, že by měl 130 procent platu, než když si na plakátě přečtě jenom „DOBRÝ UČITEL! ZODPOVĚDNĚ!“.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Poměrně výraznou kampaň mají Svobodní, o nichž od voleb do EP nebylo téměř slyšet. Přišli s dobrým nápadem, kdy kampaň má dvě fáze, nejprve plakáty s nápisem „Můžeme!“ a pak druhá fáze, v níž se dozvíme, co můžeme. Vtip je v tom, že o té druhé fázi člověk nejdřív nevěděl, takže se domýšlel, co že to můžeme, váhal, jestli něco nepochopil nebo je to celé nějaký omyl. Já jsem si myslel, že se tím „Můžeme“ imlicitně myslí odchod z EU. Bohužel ale ta hesla, která přišla potom nejsou moc dobrá a taky jsou podivně napsaná. Například „Můžeme méně úřadovat“, to přece nezní česky. „Můžeme být svobodnou zemí“ je zase nekonkrétní. Co to znamená? Odchod z EU nebo něco jiného? Svobodným především chybí silné aktuální téma, jsou příliš vázáni na odpor k EU a ještě po ekonomické linii. Tematizují tak například českou korunu („Můžeme zachovat českou korunu“), ale koho právě toto dnes zajímá? Jsou přece daleko palčivější témata.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vlastně je to něco podobného jako u Svobodných – odpor k úřadům, příměs libertariánství, ale zde daleko lépe podané. Srozumitelná a navíc uderná hesla, se kterými se jen těžko nesouhlasí. Nabírají se tím i ti, kteří dříve o volbě Pirátů neuvažovali. Navíc je to kampaň nikoliv na billboardech v desetimetrové výši, ale kampaň v lidské velikosti. To se myslím taky hodí. Piráti by mohli být černým koněm voleb. Jistě mají větší šanci než Zelení, s nimiž budou mít podobné voliče. Jejich plakáty jsem také nezaznamenal na fotkách. Nejsou nijak výrazné a působí spíš jako reklamy na Matěje Stropnického. Nejen tím, že je na nich většinou vyobrazen, ale i hesly, které zní jako z dílny jeho komunální politiky.

Trendem celé kampaně jsou krátká hesla, někdy dokonce i samotné slovo. Celkově mi přijde kampaň dobrá a rozhodně nápaditější než za časů Paroubkových billboardových náletů za půl miliardy a Nečase v bílé košili s vyhrnutými rukávy.

 

Opakuju, že podle plakátů se špatně usuzují výsledky voleb, ale kdybych si měl tipnout, což dělám rád, ač ne vždy úspěšně, tak bych řekl, že ANO nevyhraje tak dominantně, jak se to zatím zdá. Ale nemá ho kdo vystřídat. Teď se píše, že ČSSD se odrazila ode dna, ale Zaorálek také nebude člověk, za kterým půjdou davy. Nevěřím, že se mu podaří nějaký výrazný obrat směrem nahoru. Komunisté jsou stranou, která má vždycky víceméně stejně okolo 10 procent. Úspěchu ODS sice věřím, ale maximum je asi druhé místo. Do sněmovny se dostane asi ještě KDU, TOP09 je na hraně, stejně jako Okamurovo SPD a Piráti.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.